Pranciškus Ksaveras
Pranciškus Ksaveras ir Terese Lizjiete yra misionierių globėjai. Smulkutė tarp plikų savo celės sienų karmeličių vienuolyne užsidariusi vienuolė Evangelijos vardan aukojo savo kančias, o šis bebaimis misionierius, visai kitokioje epochoje, tačiau to paties vardan, aukojo savo gyvenimą tolimose ir nežinomose Rytų šalyse. Jie abu yra autentiškas visais amžiais katalikų Bažnyčiai gyvybingumo teikusios misionieriškosios dvasios įsikūnijimas.
Pranciškus Ksaveras buvo ispanas, kilęs iš Navaros regiono. Gimė 1506 metais. Jo tėvas buvo kilmingas, turėjo daktaro laipsnį (dėstė Bolonijos universitete), o motina – taip pat kilminga ir turtinga. Jau nuo pat vaikystės Pranciškaus likimas buvo nulemtas, t. y. jo laukė sėkmingos studijos ir kiek galima sėkmingesnė karjera. Kad išsipildytų tėvų planai, jaunasis Ksaveras turėjo žengti pirmąjį svarbų žingsnį – išvykti į Paryžių. Čia senas ir garsus universitetas teikė patį aukščiausią išsilavinimą bei geriausias rekomendacijas. Paryžiuje jis apsistojo Šv. Barboros kolegijoje. Čia sutiko svarbiausius savo gyvenimo žmones: Petrą Favrę, su kuriuo gyveno viename kambaryje, ir keistą, jau įmetėjusį, taip pat ispaną studentą Ignacą Lojolą. O sutikus juos, sudie karjerai! Ir iš tikrųjų, 1534 m. rugpjūčio 15 d. su šiais dviem draugais ir dar keturiais iš to paties molio drėbtais jaunuoliais davė įžadus piligriminei kelionei į Šventąją Žemę ir pasišventė neturtingam ir skaisčiam apaštaliniam gyvenimui. Tai buvo pirmieji narsiojo būrio, kuris vėliau pasivadins Jėzaus Draugija, nariai.
1536 metais, ketverius metus išbuvęs Dormans-Beauvis kolegijos rektoriumi, jis paliko Paryžių ir išvyko į Veneciją, vildamasis iš ten įsėsti į laivą, plaukiantį į Palestiną. Bet tai buvo neįmanoma! Jo planus sužlugdė begalės trukdžių. Vis dėlto dožų miestas kilmingojo ispanų hidalgo gyvenime liko svarbus: čia jis buvo įšventintas kunigu ir aukojo pirmąsias šv. Mišias. Vėliau jis nuvyko į Romą pas savo bičiulį Ignacą. Su juo dirbo prie Jėzaus Draugijos konstitucijų sudarymo bei prie jos baigiamųjų steigimo darbų.
Pranciškui buvo trisdešimt penkeri, kai Draugijos generalinis vyresnysis Ignacas, atsiliepdamas į Portugalijos karaliaus prašymus, su broliu jėzuitu Rodrigesu pasiuntė jį į misiją Rytų Indijoje. Jis į šį kvietimą atliepė paprastai, pagal apaštalų dvasią: „Aš pasirengęs.“ Tad išsipirko vietą prekybiniame laive, pasiėmė tik brevijorių ir rožinį. Jo kelionės tikslas buvo Goa regionas. Pranciškus ten išsilaipino po dviejų be galo varginančių kelionės laivu mėnesių, per kuriuos jį be paliovos kamavo jūros liga, kurią jis gydėsi... rūpindamasis ligoniais laive.
Goa regione – pasaulietinėje bei religinėje Portugalijos imperijos sostinėje – jis įkūrė generalinę būstinę. Kiek laiko čia rūpinosi miesto varguoliais: visada su rožiniu rankose jis ėjo iš vienos lūšnos į kitą, ilgiau užsibūdavo prie ligonių, eidavo ir į varganus raupsuotųjų būstus. Taip liudijo krikščioniškosios vilties žinią. Jis būrė vaikus, kuriuos aistringai ir su pasisekimu pamažu mokė katekizmo pagrindų.
Tačiau Goa jam tapo per ankšta, jo misionieriška aistra širdį ginė dar toliau, pas aplinkinių ar net tolesnių salų, apie kurias girdėdavo pasakojant, gyventojus, kurie dar visiškai nebuvo girdėję krikščioniškosios Žinios. Kaskart, kai tik galėdavo, jis sėsdavo į laivelį ir plaukdavo į po vandenyną išbarstytas žvejų saleles, norėdamas išžvalgyti Indijos vandenyno pakrantes: Travancon, Cochin, Malacca, o paskui ir į Ceiloną, Molukų salas... bei kitas čiabuvių gyvenamas vietas. Visose jose skleidė Dievo žodį.
Draugai, baimindamiesi dėl jo gyvybės, slėpdavo nuo jo laivelius, bandydavo sukliudyti tas nuotykingas ir pavojingas keliones. Tada Pranciškus sakydavo: „Jeigu nerasiu kokios valties, plauksiu pats.“ O paskui dar pridurdavo: „Jeigu tose salose būtų aukso kasyklų, tai krikščionys į jas plūste plūstų. Tačiau sielos yra vertingesnės už auksą.“
1549 metais iš nendrių pastatytu laiveliu išplaukęs iš Goa, jis pasiekė paslaptingąją Japoniją, kurioje, nors ir nemokėdamas kalbos bei nežinodamas papročių, sugebėjo suburti nedidelę krikščionių bendruomenę. Iš Japonijos, lydimas vieno jauno kino, bandė pasiekti ir Kiniją – tą pasakišką šalį, iš kurios, kaip buvo girdėjęs iš japonų, yra atvežami visi gražiausi daiktai.
Tačiau pasiekusį Singapūrą, esantį kiek toliau nei už šimto kilometrų nuo Kinijos Canton uosto, ir jau beveik lipantį į laivą paskutiniam kelionės jūra etapui, jį pakirto sunki liga. Mirė nuo plaučių uždegimo beveik visiškai vienas beauštant 1552 metų gruodžio 3-iosios rytui. Prieš jo mirtį jaunasis jį lydėjęs kinas į rankas jam įspraudė degančią žvakę – simbolį tos šviesos, kurią bebaimis misionierius troško nešti į kiekvieną pasaulio šalį.
Nenuilstantis šių dienų misijų pionierius Pranciškus Ksaveras pirmiausia pasirūpino suburti ir išugdyti iš vietos gyventojų kilusius dvasininkus. Jis paliko negausių teologinių raštų bei didelės svarbos laiškų rinkinį. 1622 metais jį kanonizavo Grigalius XV, o 1927 metais Pijus XI jį paskelbė užsienio misijų globėju.
Piero Lazzarin Mažoji šventųjų enciklopedija "Šventųjų knyga", Katalikų pasaulio leidiniai